En förklaring till ett litet, litet barn


Alltså, man ska väl inte vara den som är den så här när vi står hand i hand med konjunkturnedgångar och det annalkande, depraverande mörkret som först kallas höst och sedan vinter, men ändå… Är det bara jag, eller känns inte hela den här jävla börscirkusen en aning ”haussad”.
Först är det svarta hål som ska stjäla hela vår existens, sedan är det svarta hål i myntbörsar, plånböcker, aktieportföljer och helvetet runt hörnet, en värld som står i brand, en sisådär sex miljarder människor som – nåja – står på tröskeln till undergång för att sedan, med en välregisserad fingerknäppning, vara sol igen, blå himmel, glittrande tussilagos och dans på rodnande rosor.
Är det bara jag, eller är det något jävligt underligt som är i farten här? Något ’sensationslystet’? Någon oerhört förbannat makalöst jävla överdrivet… Kort och gott, en kioskvältare?

Det sägs att kapitalismen som vi känner den står i lågor för att de hänsynslösa, vinsthungrande, giriga investmentbankerna rullat välfärden utför ett stup och orsaken ska till stor del vara att de sedan länge bespottade subprimelånen nu fått digra konsekvenser. Men sedan räcker det med att diverse medier berättar att den amerikanska regeringen planerar att starta någon sorts bankakut för de amerikanska bankerna, och denna så kallade plan har såklart fått världens börser att gå ner i kollektiv spagat av upphetsning. Dagens Nyheter rapporterar att Stockholmsbörsens uppgång på sex procent är historisk, i Moskva fick börsen stänga häromdagen och efter en uppgång på 20 procent och vodkabarerna gick från konjunkturoroade till konjunkturroade. Eller nä, Moskvas vodkabarer är kanske opåverkade av världsekonomins svängningar men ändå, det som var ett helvete i går är himmel i dag och någonstans på vägen gick jag vilse.

Så, kan någon berätta för mig vad det är som händer? Som om jag vore ett väldigt, väldigt, väldigt litet barn? För om jag ska vara ärlig så förstår jag inte. Jag förstår verkligen inte alls.

Och som om inte det vore nog så får man nu höra att Kickis ska stänga. Vad blir nästa steg? Klädkod på Alis? Bara två remmare på tre? Och vart ska man nu ta vägen? Nä, jag säger då det.

Det är inte konstigt man blir bitter. Inte konstigt alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0