Att svaret var så enkelt...


Det var väl på något sätt nära, men ändå inte. Man vet ju liksom det. Är inte den första personen man möter på gatan en idiot, så kanske den andra. Annars garanterat den tredje.
Ni vet, hilmen e blå, vattnet vått, folk dumma i huvet… Allt i sin ordning, alltså.

Nu är det ju verkligen inte Spångas 15-åriga Ivana Miljanic man ska slunga nyslipade kaststjärnor efter, hon är ju på något dystert sett bara budbäraren i det här sammanhanget, men Svenska Dagbladet låter i alla fall den unga fröken Miljanic klä skott för en åsikt hon inte riktigt är gammal nog att stå för. Lät det gubbigt, klapp-på-huvudet-aktigt? Låt vara så.

I en insändare i gårdagens Svenskan skriver hon om den svenska kriminalvården, eller som hon ser det, den svenska motsvarigheten till den amerikanska ”Department of Corrections”. Här snackar vi inte vård, här snackar vi straffsamhälle med eftertryck.

Vi försöker amerikanisera oss så mycket som möjligt, låt oss då även följa i deras fotspår då det gäller fängelsestraff. // Vi borde höja straffen och verkligen låta folk sitta av den livstid som de dömts till, så att kommande generationer inser hur det fungerar och hur fel det är att bryta mot lagen. // Hur ska man ha råd att försörja alla dessa fångar i en så lång tid? Svaret är: enkelt, det finns nämligen så mycket vi kan dra ner på och ta ifrån dem. Deras mat kostar mer än skolmaten, de har tillgång till tv-apparater, musik, böcker och gym. Herregud, de tjänar pengar medan de sitter där.

Ja, men då så. Klappat och klart, en vacker utopisk rättsstat som ett brev på posten och brottsligheten utrotad eftersom de kommande generationerna insett hur det fungerar. Klockers, som någon helt annan hade sagt.

För amerikanerna är ju en sådan prydlig föregångsmakt vad det gäller kriminalitet. De har verkligen förstått konsekvenserna av sitt handlande och agerat därefter. Brottsligheten är ju så gott som nere på noll, avdelningen för anpassning nedläggningshotat. Typ så. Och när vi ändå är i farten kan vi väl skapa den tvåpartistat vi ändå rör oss mot, öka oljeberoendet, införa liberala vapenlagar eftersom det ändå är människan som dödar och inte vapnen, gå i krig med underkroppen vadande i religiösa vanföreställningar och sedan, när vi har nått den fullkomliga vägens ände, lägga handen på hjärtat och ta ton ända från skithålet och unisont vråla The Star-Spangled Banner. Fan, ska vi ändå amerikanisera oss som vi så krampaktigt försöker, så ska jävlarimig göra det på riktigt.

Nä, men nu ska vi som sagt inte kasta skit på en femtonåring som ändå inte får rösta (och vi ser ovan varför). Vi ska kasta den vackert porösa skiten på SvD som låter en 15-åring skrida till korset med deras fana vajande över sig, som låter henne gå i täten för deras, om inte korståg så i alla fall, krimtåg. Det räcker med en självrannsakan för att inse att de åsikter som ryms i en pubertal, hormontyngd tonårskropp kanske inte är de man står bakom vid en middag i vänners lag något eller några decennium senare.
Man lever och man lär, och det ska vi vara jävligt tacksamma för. Dock inte alla.

På samma insändarsida likställer Täbys begåvningsreserv och juridikens vite riddare, Niklas Thidevall, FRA-lagen vid ’inte värre än tullen’.

Precis som med tullen kommer signalerna endast samlas in vid enstaka tillfällen reglerat enligt lagstiftningen, allt beroende på vilken trafik som kan förväntas gå in där.

Jamendåså, varför sa ingen det från början? För jag har ju ingenting emot att ha sällskap av tullen i mitt vardagsrum. Jag menar, vem fan skulle ha det? ’De som har något att dölja’, hör jag herr Thidewall viska i mitt huvud.
Precis. Har vi inte alla det? Lägg handen på hjärtat, sjung första raden i ’The Star-Spangled Banner’ och svara nej om du kan.

Och kom sedan inte klaga på att jag är bitter.


Kommentarer
Postat av: S

Ok, så hur föreslår du att man bör göra med straffen, du som är gammal nog att rösta?

Eller du kanske tycker att man ska fortsätta så som vi gör nu och ex låta hundratals sexualförbrytare sitta inne ett år och sedan ut igen. Jag menar nu inte att alla åter begår brottet, men det finns en jävligt stor chans. Dessa människor kan inte ha mycket att ta ansvar/bry sig om i sitt liv då de är villiga att riskera och hoppas på att de inte kommer åka dit igen. Eller är det kanske vetandet att det ändå bara är ca 40% chans att man ens blir dömd som får en att göra det... Jag vet inte, vad tror du?

Jävligt duktig är du på att kritisera, hörde det på universitetet, att kan du inte komma på något att skriva om så KRITISERA, det funkar alltid.. Inget illa menat, du har säkert en massa svar, men varför skriver du inte ner din lösning på problemet istället för att indirekt klanka ner på denna lilla tjej som trots sin låga ålder ändå har försökt reagera. Starkt, tycker jag. Men det är bara min personliga åsikt.

2008-10-15 @ 10:04:46
Postat av: ivana miljanic

jag vill börja med & tacka dig-för att du reagerat, för att du förlängt min "meritlista" på google.bättre negativ respons än ingen respons alls, håller du inte med ?



du har faktist höjt mitt själförtroende en gnuta, jag menar, en utbildad journalist(som du väl ändå måste vara för att kalla dig själv journalist)väljer att skriva om MIG, om mina åsikter, inte de hundratusenmiljontals andra viktiga sakerna som pågår på vår jord. du har fått mig att inse att jag som ensam kan göra skillnad, att jag redan som 15-åring kan hjälpa till och förändra världen.du har fått mig att förstå att åldern inte spelar någon roll, jag menar du är ju tydligen myndig och har hittills inte lyckats göra någon skillnad, få dina åsikter hörda och betraktade.



sedan vill jag även tillägga att det där var en LÄXA.någonting jag var tvungen att skriva och skicka in för att få ett betyg.någonting som jag inte gjorde med glädje.även om jag tycker att det-till en viss gräns-är så det skall vara.jag förstår även att du inte håller med, du kallar dig själv bitter-med andra ord ingen vi med glädje vill ha på vr jord,en inte värdig medmänniska som vill ha drama(se andras liv trasas) för att få nöje i sitt liv.



men som sagt, först och främst- tack, tack för att du har fått mig att inse, att mina åsikter kan bli lag.

2008-10-18 @ 13:15:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0